Wednesday 1 January 2014

Double A Ku 15

Nuha  Qareena  sudah  sampai  di  Restoran  Andalusia  di  kala  jam  tepat  menunjukkan  pukul  8.30  malam.  Nuha  Qareena  seperti  biasa  dengan  pakaian  sempoinya,  t-shirt  lengan  panjang  berwarna  hijau  lembut  dikenakan  dengan  skirt  biru  labuh.  Dari  jauh  Nuha  Qareena  terlihat  Wan  Atirah  sudah  tersenyum  lebar  memandang  ke  arahnya  sambil  membawa  bersama  tunangnya,  Syahmi.
“Sorry,  lama  ke  kau  tunggu?”  sapa  Atirah  sebaik  sahaja  mereka  sampai  di  hadapan  restoran  tersebut.
“Adalah  juga  dalam  2  jam  cik  kak  oi.  Dah  berjanggut  tunggu  kau  tau,”  jawab  Nuha  Qareena  sebelum  lengannya  ditepuk  kuat  oleh  Wan  Atirah.
“Hii...  kau  ni.  Nak  kelentong  aku  pun  agak-agak  lah.”  Tidak  puas  ditepuknya,  isi  lengan  kawannya  itu  dicubit  sesedap  rasa. 
“Eh,  sakitlah  awak.  Awak  ni  main  cubit-cubit  ketam  pula  dengan  saya.  Ingat  saya  ni  apa?  Syahmi  tengoklah  tunang  kau  ni.  Bengkak  lengan  aku  nanti  tau  tak.”  Ujar  Nuha  Qareena  sambil  menggosok-gosok  lengannya  yang  tidak  bersalah  itu.
“Dahlah  tu  korang  berdua  ni  pun.  Tak  habis-habis  nak  bercekarama.  Jom  kita  masuk.”  Syahmi  akhirnya  bersuara  seraya  melangkah  masuk  ke  dalam  restoran  tersebut.
Nuha  Qareena  terus  mengambil  menu  lalu  melihat  satu  per  satu  makanan  yang  disediakan.  Wajahnya  sedikit  berkerut.  Hish,  apalah  yang  aku  nak  makan  ni?  Macam  pelik  je  nama-nama  makanan  dia.  Kejap  lagi  tak  kena  dengan  tekak  aku  dah  jadi  satu  hal  pula  muntah  dekat  restoran  ni.  Atirah  ni  pun  nak  ajak  makan  dinner  dan  dating  sekaligus  pun  dekat  restoran  pelik  macam  ni.  Dahlah  pelik  mahal  pula  tu  harga  dia.  Kalau  aku  ni  orang  kaya  takpelah  juga.  Kalaulah  aku  duduk  dekat  rumah  tadi,  dah  sah-sah  3  round  aku  tambah  nasi  dengan  ikan  pari  masak  asam  pedas  mak  aku.
“Beb,  kau  nak  makan  apa?”  Wan  Atirah  tiba-tiba  bersuara.  Nuha  Qareena  yang  masih  dengan  alamnya  itu  tidak  menghiraukan  pertanyaan  kawan  baiknya  itu.
“Woi,  berkhayal  ke?!”  Jerit  Wan  Atirah  membuatkan  Nuha  Qareena  tersentak.  Bulat  matanya  memandang  Atirah.
“Hei,  kau  ni  kenapa?  Main  sergah  je!  Dah  lama  eh  kau  tak  makan  selipar  jepun.  Karang  orang  makan  nasi,  aku  bagi  kau  makan  selipar.”  Marah  Nuha  Qareena  dengan  wajah  berkerut.  Sakit  hatinya  tiba-tiba  disergah  sebegitu.
“Aku  dah  panggil  kau  banyak  kali.  Tapi  kau  asyik  pandang  kat  luar  tu  je.  Kenapa?  Terbayangkan  muka  Tengku  Avian  ke?”  sindir  Atirah.  Sengaja  mahu  menyakat  Nuha  Qareena.
Belum  pun  sempat  Nuha  Qareena  menjawab,  tiba-tiba  muncul  seorang  lelaki  berkemeja  merah  berdiri  di  sebelah  meja  makan  mereka.  Hampir  terkeluar  biji  mata  Nuha  Qareena  dibuatnya.  Jantungnya  berdegup  kencang  seperti  mahu  melompat.  Tengku  Avian?  Lelaki  itu  memandangnya  lama  membuatkan  Nuha  Qareena  berasa  kurang  selesa.  Macam  mana  pula  dia  boleh  muncul  kat  sini?  Dia  ada  letak  GPS  ke  kat  aku?  Setiap  kali  aku  pergi  aje  mesti  dia  ada.  Kau  ni  memang  magnet  bala  lah  Nuha.  Detik  hatinya.
“Nak  apa  ni?”  soal  Nuha  Qareena  sebaik  mungkin  cuba  mengawal  riak  wajahnya  agar  nampak  bersahaja  walaupun  di  dalam  hatinya  hanya  Allah  sahaja  yang  tahu  betapa  kencang  degupan  jantungnya.  Tengku  Avian  serta  merta  menghentakkan  meja  tersebut  dengan  tangan  membuatkan  sebahagian  pelanggan  di  restoran  terkejut  lantas  mendiamkan  diri.  Nuha  Qareena  seperti  sudah  sedia  untuk  beraksi  apabila  terdengar  hentakan  tersebut.  Wajah  Nuha  Qareena  ditatapnya  lama.  Kebetulan  lagi  jumpa  minah  ni  dekat  sini.  Ni  takdir  ke  atau  memang  sekadar  kebetulan? 
“Saya  nak  awak  datang  sabtu  ni  dekat  Taman  Saujana  pukul  2  petang.”  Ujarnya  laju  tanpa  sempat  otak  Nuha  Qareena  mahu  mengingatinya.  Kemudian  lelaki  itu  terus  beredar  tanpa  berkata  apa-apa.  Semua  pelanggan  yang  tidak  mengetahui  perkara  yang  sebenarnya  kembali  dengan  hidangan  masing-masing.  Wan  Atirah  dan  Syahmi  kaku  terdiam  seribu  bahasa  dengan  kejadian  yang  berlaku  sebentar  tadi.  Masing-masing  masih  blur  tidak  memahami  perkara  yang  sebenarnya.  Betulkah  tadi  itu  Tengku  Avian?  Yang  datang  bercakap  secara  tiba-tiba  dengan  Nuha  Qareena?  Adakah  ini  semua  mimpi  atau  realiti?
“Perempuan  tu  tunang  Tengku  Avian  ke?”
“Betulkah  tadi  dia  ajak  perempuan  tu  keluar? Untungnya  dia.”
“Ni  mesti  kes  suka  dalam  diam  la  ni.”
Nuha  Qareena  terdengar  bisikan-bisikan  yang  terbit  dari  mulut  pelanggan  di  restoran  tersebut  namun  dihiraukannya.  Langkahnya  laju  mengejar  lelaki  itu  semula.  Dia  perlukan  penjelasan  yang  penuh  dari  mulut  lelaki  itu.   
“Tengku  Avian!”  Serta-merta  langkah  kaki  lelaki  itu  berhenti.  Dia  memalingkan  muka  menghadap  wajah  gadis  itu.
“Apa  benda  yang  awak  cakapkan  tadi?  Saya  kurang  jelas  lah.”  Tutur  Nuha  Qareena  memberanikan  diri  memandang  muka  Tengku  Avian.
“Takkan  lah  tak  tahu.  Dekat  depan  tasik  Taman  Saujana  tu,  faham?  But,  if  you’re  late  5  minutes...  I’ll  kill  you.”  jawab  lelaki  itu  sebelum  mengatur  langkah  bersama  2  orang  lelaki  berbadan  tegap  yang  sentiasa  berada  di  sisi.
“Hah?”  ujar  Nuha  Qareena  yang  masih  terkulat-kulat  seorang  diri.  Makin  kelat  wajah  Nuha  Qareena  jadinya.
        
...................................................................................................................................................

Sudah  hampir  1  jam  Nuha  Qareena  berada  di  dalam  bilik  karaoke  menyanyi  bersama  rakannya,  Wan  Atirah.  Jam  sudah  pun  menunjukkan  pukul  5  petang.  Cuaca  di  luar  pula  hujan  masih  turun  lebat  disertai  dengan  bunyi  guruh.  Selepas  selesai  finals  dia  merancang  untuk  menghilangkan  stress  dengan  meluangkan  masa  di  kompleks  membeli  belah  berdekatan  dengan  rumahnya  itu.  Sepatutnya  ketika  ini  dia  sudah  berada  di  Taman  Saujana  menemani  Tengku  Avian  yang  sudah  menetapkan  temu  janjinya  di  sana.  Dia  sendiri  berbelah  bahagi  mahu  ke  sana  ataupun  tidak.  Dah  1  jam  ni  takkan  lah  dia  tak  balik  lagi  dari  taman  tu  agaknya.  Nuha  Qareena  yang  aku  kenal  tak  mungkin  akan  keluar  dating  dengan  mana-mana  lelaki.  Lebih-lebih  lagi  jika  lelaki  itu  berlainan  taraf  dengan  diri  aku.  Dating?  Betul  ke  mamat  tu  ajak  aku  dating?  Jangan-jangan  aku  yang  syok  sendiri  pikir  yang  dia  ajak  aku  dating  tak?  Hish,  tak  mungkin.




Aku  hanya  ingin  mencintaimu  dengan  sepenuh  jiwa  dan  ragaku,
Tapi  mengapa  kau  tinggalkan  ku,
Pacarku  hilang  diambil  orang,
Apakah  wajahku  kurang  tampan  sayang,
Memang  susah  mencari  pacar  perhatian  pacar  pengertian.



 Wan  Atirah  yang  sedang  menyanyikan  lagu  Pacar  yang  Hilang-Biru  Band  itu  hanya  diperhati.  Macam  mana  kalau  dia  betul-betul  ajak  aku  dating?  Macam  mana  kalau  semalam  tu  dia  betul-betul  serius  bukan  main-main?



Andai  kau  tahu  sakit  hati  ini,
Kau  tak  sanggup  lagi  ku  tak  tahan  lagi,
Mengapa  hidupku  selalu  begini,
Terus  tersakiti  dan  ditinggal  pergi.



Nuha  Qareena  tidak  berfikir  panjang  lagi  cepat-cepat  dia  beredar  keluar  dari  bilik  karaoke  itu.  Wan  Atirah  yang  sedang  menghayati  bait  lirik  lagu  tersebut  kehairanan  melihat  tingkah  laku  kawannya  itu.
“Nuha,  tunggu  aku!”



......................................................................................................................................................





No comments:

Post a Comment